Menu

Känner du till historien om Hamilton Carhartt?

I den här artikeln delar vi historien om hur det hela började. Vi tar dig mer än 130 år tillbaka i tiden, till början av en vild historia – Hur kan en vanlig arbetarfamilj hjälpa till att diktera klädindustrin i två sekel?

Året är 1884 och industrialiseringen börjar verkligen sätta sin prägel på världsutvecklingen. Det är framför allt järnvägsindustrin som är under drastisk utveckling för att öka transporterna av gods över länder. Det gör också att det läggs stort fokus på tidens entreprenörer och bland dem finns en man som heter Hamilton Carhartt. Han öppnar en möbelaffär vid bara 29 års ålder. Hamilton Carhartt & Co.

Hans största passion var att skapa sina egna produkter. Men som många andra verksamheter över tid är grunden stabil och planen lite mer dynamisk, och detsamma gäller Hamilton. Han bestämmer sig för att byta inriktning från möbeltillverkning till klädproduktion. Detta beror på en ökande efterfrågan på grund av den snabba utvecklingen inom etableringen av järnvägar.

Detta blev starten på hans vision.

Carhartt overaller
Mr. Hamilton Carhartt

6 år senare börjar ramarna kring Hamiltons verksamhet verkligen ta form. I samarbete med sina 5 anställda utvecklade han en produkt som än idag säljs över hela världen. Nämligen den omtalade Carhartt-overallen, även känd som hängselbyxor.

1884 var arbetarklassen fattig och det var ett större fokus på individens ekonomi. Det tog Hamilton till sig, men fokuserade på hållbarheten, det vill säga livslängden på de produkter han ville producera.

Hamilton valde att tillverka sina produkter i bomull, eftersom hållbarheten hos bomull var mycket starkare än andra material på marknaden. Och han hade rätt.

Nu efter 133 år kan du fortfarande köpa Carhartt-overaller. En kvalitetsprodukt till ett rimligt pris!

Efter det tog det fart för Hamilton Carhartt… Läs med nästa söndag där Hamilton börjar plötsligt utöka sin produktion, men nu inom bilindustrin.

Det visar sig då att ett gammalt ordspråk “fokus kräver att man väljer bort”, trots allt kan ha sitt berättigande. Åtminstone för en av världens mest erkända kläddesigners.

I början av 1900-talet hade Hamilton Carhartts textilverksamhet växt så mycket att den nu hade blivit en lönsam verksamhet. Vilket gjorde det ganska naturligt att expandera.

Hans intresse för att bygga bilar var inte helt tillfälligt. Eftersom Hamilton var klädtillverkare för järnvägsindustrin, han började få inblick i en bransch där ångmaskinen användes flitigt.

År 1910 kom Carhartt Automobile Corporation till New York med Hamilton Carhartt som direktör och hans son Hamilton Carhartt Junior som vicepresident.

Den första prototypen kallades “Thirty-Five” – ​​uppkallad efter motorns kraft. Carhartt erbjöd senare två modeller; en 25hk “Junior” som såldes för $1100-$1250, och en 35hk “Four” som såldes i en mängd olika karosser för $2250. Alla Carhartt fordon drevs av en Continental-motor och monterades på en fabrik i Detroit. Än i dag är Detroit fortfarande huvudkontoret för alla affärer som familjen Carhartt gör.

Hamilton Carhartt Junior pratade om att utöka fabriken i Detroit för att hålla jämna steg med efterfrågan samt företagets önskan att utöka produktionen till lastbilar och till och med racerbilar, men de planerna förverkligades aldrig.

Trots en stark initial försäljning och en växande bilmarknad blev Carhartt Cars snabbt historia. År 1912 insåg Tyvärr Hamilton att Carhartt Cars inte var ett lönsamt företag, så han återgick till att uteslutande tillverka arbetskläder. Mindre än 500 Carhartt-bilar byggdes totalt, och ingen vet om en Carhartt-bil fortfarande kör någonstans i världen.

Det visade sig dock vara rätt val för Hamilton. Han upplevde stor internationell tillväxt i bland annat Paris, Frankrike, och är idag känd för att producera arbetskläder av högsta kvalitet. Men vi berättar mer om detta i nästa avsnitt som kommer nästa söndag.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on pinterest